Sam Huysentruyt

In juli 2021 mocht onze Harmonie een nieuwe dirigent verwelkomen: Sam Huysentruyt. Sam leidt zowel de harmonie als de jeugdharmonie. Hij wordt bijgestaan door hulpdirigent Luc Van Weyenbergh.

sam huysentruyt Sam Huysentruyt (° Izegem, 7/06/1989) begon met saxofoon op 8-jarige leeftijd. Toen hij 18 was zette hij zijn muzikale studie verder aan het conservatorium in Gent waar hij saxofoonles kreeg van Koen Maas, Raf Minten en Rik Vaneyghen. In juni 2012 behaalde Sam zijn diploma Master in de muziek met grootste onderscheiding. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder andere Lars Mlekusch (CH), Arno Bornkamp (NL), Jean-Marie Londeix (Fr), Mario Marzi (It), Joseph Wytko (USA) en Eric Honour(USA).

Sam treedt regelmatig op als solist of in een ensemble zowel in binnen- als buitenland. Met het Serrano saxofoonkwartet nam hij deel aan The International Competition for Young Musicians te Milaan waar ze een halve finaleplaats haalden en eveneens mochten optreden op het Belgische consulaat. Met hetzelfde kwartet mochten ze optreden op het Koning Boudewijnfestival in de aanwezigheid van koning Filip en koningin Mathilde. Met het Belgian Saxophone Ensemble trad hij op op het consulaat in Ethiopië voor Koningsdag in aanwezigheid van de volledige raad van ministers. Met hetzelfde ensemble nam hij deel aan concertreizen naar Bangkok en Singapore. Daarnaast wordt Sam ook vaak gevraagd door ensembles en orkesten zoals onder andere De Koninklijke muziekkapel van de Marine, De Koninklijke muziekkapel van de Luchtmacht, The Brussels Philharmonic Orchestra en vele andere.

Naast optreden als saxofonist dirigeert Sam enkele orkesten en jeugdorkesten. Sam volgde bij Dirk Brossé en Wim Belaen inleiding tot orkestdirectie aan het conservatorium van Gent. Daarnaast volgde hij nog de cursus hafabra directie bij Dimitri Bracke en Bart Picqueur. Hij wordt regelmatig gevraagd als gastdirigent in verschillende orkesten.

Sam is ook oprichter en eigenaar van het bedrijf Multiphonic. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het onderhoud en herstel van blaasinstrumenten.

 

Luc Van Weyenbergh

Luc Van Weyenbergh
Na enkele jaren met het trommelkorps “Harmonia” van de K. Harmonie St.-Cecilia te hebben meegespeeld onder leiding van Paul Ringoot, werd zijn kunnen ook aangeworven in de harmonie zelf (1979). Op studievlak ging het langs het Lemmensinstituut te Leuven (Muziekhumaniora ) naar het Conservatorium te Brussel (Hoger onderwijs). Op aanraden van toenmalig leraar slagwerk JP Leveugle deed hij mee aan de werving beroepsmuzikant bij de Belgische Luchtmacht waar hij het melodisch slagwerk (xylofoon, vibrafoon, klokkenspel) voor zijn rekening zou nemen. Na 2 jaar werden door de besparingen de nog niet benoemde muzikanten bedankt voor bewezen diensten. Professioneel is hij een andere weg ingeslagen maar muzikaal is hij steeds trouw gebleven aan de K. Harmonie St.-Cecilia Lebbeke. Hij werd bestuurslid in 1993 en sinds 2012 mag hij ook de taak van onder-dirigent op zich nemen.