De Lebbeekse Harmonie zou opgericht zijn in of kort na 1785.
Het oudste geschiedkundig overzicht van muziekvereningingen, opgemaakt in 1880, vermeldt althans deze datum. Samen met de muziekverenigingen van Sint-Amands (1772), Hamme (1777), Puurs (1778) en Merchtem (1780) behoort ze tot de oudste van Vlaanderen.
De harmonie heeft altijd al kleur (of klank, zo u wilt) gegeven aan het Lebbeekse culturele leven.

Zij was er steeds betrokken bij de plaatselijke feestelijkheden zoals kermissen, volksspelen, processies, huwelijken, inhuldigingen van pastoors, burgemeesters, en dergelijke. Daarnaast waren er jaarlijks verschillende uitstappen en organiseerde men zelf concerten of festivals. In 1897 bekwam onze harmonie het predikaat "Koninklijk". De brief van erkenning bestaat nog steeds en werd ingelijst. Met het provenciaal tornooi van 1964 werd onze vereniging voor het eerst geklasseerd in de categorie "Uitmuntendheid".
In 1967 werd ons korps voor het eerst een uniform aangemeten dat toen bestond uit een grijze broek, blauwe blazer en een kepie.

Met de aanstelling van François Peleman als dirigent, op 16 januari 1976, werd ook de start gegeven aan een reeks van fantastische concerten. Jaar na jaar steeg de publieke belangstelling en werd de keuze van de muziekstukken aangepast aan de smaak van het publiek. De eerste concerten gingen door met eerder beperkte middelen maar dankzij de inzet van vele medewerkers en onze vrienden van Incar-techniek werd het concert mettertijd op een meer professionele manier aangepakt. François Peleman zou de harmonie 33 jaar lang succesvol leiden.
In 1985 werd de viering van het 200-jarig bestaan van de harmonie een groot feest. Naast het jaarlijks concert had men ook nog het tweedaags muziekfestival en werd het jubeljaar afgesloten met een concert door de Muziekkapel van de Belgische Zeemacht. Ter gelegenheid van dit jubileum werd de 200-jarige geschiedenis van onze harmonie uitgebreid beschreven in het boek van Jozef Dauwe.
In oktober 1998 werd opnieuw gestart met een jeugdwerking onder de naam "Harmonie Jeugd". Een aantal enthousiaste jongeren repeteren regelmatig om zich voor te bereiden op het samenspel in de harmonie. "Harmonie Jeugd" wordt sinds december 2008 geleid door Charlotte Pirmez.
In maart 2009 nam Geert Vercauteren het dirigeerstokje over. Sinds september 2017 is Jonatan de Jonghe dirigent.Meer dan 50 muzikanten zijn momenteel lid van onze harmonie. Ze repeteren elke vrijdagavond in de oude kantine van het voetbalplein Konkelgoed.
Onze vereniging wordt geleid door een enthousiaste bestuursploeg, die elk jaar opnieuw, samen met de muzikanten, voor tal van activiteiten instaat.
Zo werd in 2010 het 225-jarig bestaan van de harmonie gevierd. Een vereniging die meer dan twee eeuwen bestaat is een zeldzaamheid en mag gevierd worden. De muzikanten kregen een nieuw uniform aangemeten. Er was de tentoonstelling "Harmonie 225". Het jaarlijks concert kreeg de naam "Music All-In", met gastoptreden van trombonist Lode Mertens en van Incar Dansspekltakel. Het werd tweemaal voor een volle zaal gebracht. Het feestjaar werd afgesloten met een Kerstconcert op tweede Kerstdag.
Deze jubileumviering werd pas volledig toen onze Harmonie ook nog de Cultuurprijs 2010 van de gemeente Lebbeke kreeg.